Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Presserum

  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Karsten Suhr
    Formand
    T: +45 33307936
    M: +45 4028 0027
    E: 
    Twitter

    Søren T. Lodahl
    Sekretariatschef
    T: +45 33307929
    M:  +45 29617520
    E: 
    Twitter

    Simone Dalsgaard
    Kommunikationsansvarlig, Chefkonsulent
    T: +45 33307927
    M: +45 60771719
    E: 
    Twitter

    Seneste nyheder

    Hvordan konkretiseres elevernes demokratiske dannelse i skolernes hverdag? Foreningen Danmarks Private Skoler og foreningen Danske Skoleelever har sammen udarbejdet en publikation, der udfolder begrebet ”Elevernes demokratisk dannelse”.
    Også i år deltager Danmarks Private Skoler i Folkemødet. Foreningen er repræsenteret i flere konkrete folkemødeevents:13. juni: - Demokratisk dannelse – fra snak til virkelighed- Fri- og privatskoler - Byrde eller styrke?14. juni:- Katolske skoler - giver det stadig mening?- Er folkeskolen stadig folkets skole?- Hvad er skolens samfundsansvar?
    Undersøgelser viser, at børns trivsel stiger jo mere de ved om deres rettigheder. Derfor har UNICEF udformet konceptet rettighedsskoler, som forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på FN’s Børnekonvention. Flere skoler – kommunale som private – har sat sig som mål at blive Rettighedsskoler. Det gælder bl.a. Vestegnens Privatskole i Taastrup.
    Valgkampen er i fuld gang. I løbet af de første uger er de frie og private grundskolers økonomi kommet på dagsordenen. Hvordan hænger de frie og private grundskolers økonomi sammen? Hvad er konsekvenserne, hvis koblingsprocenten nedsættes? Hvad er konsekvensen for det frie skolevalg? Og hvilke børn går det ud over?​
    Publikationen ”Fakta om private grundskoler” (2019) indeholder fakta om de private grundskolers rammevilkår, økonomi, socioøkonomiske elevfordeling, fripladser, mønsterbrydere, elever med særlige behov, resultater og undervisningseffekt samt om forældrenes valg af skole.