Værdierne gør forskellen

Tekstarbejde: Simone Dalsgaard

Grafisk Design: Christina Bruun Olsson

Foto: Simone Dalsgaard

Publikationen: "Værdierne gør forskellen" kan bestilles ved at kontakte Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier.

Denne publikation henvender sig til alle, der gerne vil vide noget mere om privatskolerne.

Privatskolerne er en del af en tradition – eller bevægelse - der tror på potentialet i uddannelse og i dannelse.  Selv om privatskolerne er forskellige, er der alligevel nogle værdier og holdninger til det at være en skole, der går igen.  Vi vil her uddybe, hvordan disse værdier kommer til udtryk i skolernes hverdag.

Privatskolerne står stærkt i disse år i popularitet blandt elever og forældre - og også når det kommer til konkrete resultater.  Det lader til, at skolens værdier har en væsentlig rolle at spille i forhold til, hvordan eleverne klarer sig fagligt.

Foreningen har fået undersøgt en række medlemsskolers pædagogiske praksis med det formål at finde de faktorer, der gør disse skoler til højt præsterende skoler i forhold til elevernes faglige såvel som personlige og trivselsmæssige udvikling. Hvad er det i skolernes rammebetingelser, undervisningsmiljø samt værdimæssige og sociale kontekst, der skaber forudsætningerne for elevernes gode læringsresultater? Undersøgelsen er foretaget af Professionshøjskolen Metropol. Resultaterne af undersøgelsen er inddraget i denne publikation.

Foreningen vil gerne bidrage til dialogen om den pædagogiske og didaktiske udvikling af den samlede danske grundskole. Det er også vores håb, at vi herved kan kvalificere og nuancere den uddannelsespolitiske debat om de forskellige grundskoletilbud.

Birgit Larsen

Administrativ medarbejder