Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Mikkel er høj på … matematik!

    12. september 2016
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • At få en indbydelse til en talentcamp kan være et helt afgørende vendepunkt i et ungt menneskes liv. Det er Mikkel Goldsmidts historie et godt eksempel på. Historien er samtidig en illustration af TalentCampDK’s udvikling gennem de seneste år.

    Vi har aftalt at mødes på Baresso på Lyngby Hovedgade. Da jeg får øje på Mikkel, har han næsen nede i et kladdehæfte, hvor han ivrigt grifler noget matematik af en slags. Det er en opgave, de netop har fået i aspirantgruppen, fortæller den 18-årige 3. G’er entusiastisk. Og nu var der jo lige lidt tid at udnytte.

    Mikkel er begejstret! Begejstret for matematik. Det stråler ud af ham, når han fortæller om komplekse opgaver, ”pæne og grimme løsninger”, glæden ved at knække en virkelig svær opgave efter et halvt år. Begejstringen smitter, så selv en humanist som mig bliver revet med.

    Talentcamp i Tolstrup-Stenum

    Men det hele startede nogle år tilbage. Mikkel Goldsmidt gik i 8. klasse på Lyngby Private Skole, da han en dag fik tilbudt at komme på TalentCamp på den linje, der dengang hed ”Science”. Campen skulle holdes på en skole i en flække i Nordjylland, han aldrig havde hørt om. Mikkel savnede ofte faglige udfordringer i skolen. Så han tog imod invitationen til campen.

    Når han i dag tænker tilbage på den første camp, fortæller han om oplevelsen af at være sammen med jævnaldrende, der var meget dygtigere end ham selv. Her måtte han stå på tæer. Det var han slet ikke vant til. Det ændrede hans forståelse for klassekammerater, der måtte kæmpe med tingene.

    Efter første camp var han fast camp-deltager resten af sin grundskoletid. Han fik nye venner fra Nordjylland, som han glædede sig til at gense, ligesom undervisningen og underviserne i den grad trak: ”Det var en helt anden slags matematik, der handlede om at kunne argumentere. Og underviserne blev – også efter timerne – for at svare på spørgsmål fra eleverne”, fortæller Mikkel.

    Aspirantgruppe for gymnasieelever

    Mikkel og flere andre talentcamp-deltagere på samme årgang var ikke færdige med talentcamps med slutningen af 9. klasse. Her opstod ideen til at optage de dygtigste elever i en aspirantgruppe for gymnasieelever, der kunne fortsætte med at mødes, få undervisning og ikke mindst træne til matematikkonkurrencer. TalentCampDK’s matematik-aspirantgruppe kører nu på tredje år og rummer 30 gymnasieelever, der mødes fire gange om året på camps. Ind imellem får de opgaver, som de skal aflevere. En vigtig del af DNA’et i TalentCampDK er nemlig, at man bliver dygtig ved hårdt arbejde og træning.

    Aspiranterne hører til blandt eliten i Danmark. De har sat sig tungt på Georg Mohr-konkurrencen, der er den førende matematikkonkurrence for gymnasieelever her i landet. Ifølge Mikkel er aspiranternes motivation for at deltage i konkurrencen lidt speciel: ”Vi går op i matematikken for matematikkens skyld – ikke først og fremmest for at vinde en konkurrence.” Uanset indstillingen så klarer aspiranterne sig rigtigt godt, ligesom også dygtige grundskoleelever deltager i Georg Mohr-konkurrencen. På seks-mands-holdet til sommerens OL i matematik havde tre af deltagerne tilknytning til TalentCamp. På fire-mands-holdet i datalogi var det tilfældet for to af deltagerne.

    Talentarbejde er træning

    Mikkel er tilbageholdende med at betegne sig selv som et talent. Han har altid haft let ved tingene i skolen, men det er ikke det samme som at være et talent: ”Noget af det vigtigste jeg har lært i min tid i TalentCampDK er, at du bliver rigtig god, hvis du træner og træner og træner. Læser og regner massevis af opgaver”.

    For et par år siden blev underviserne på matematiklinjen optaget af, at eleverne glemte for meget mellem campsene i løbet af skoleåret. Det var her ideen om en mentorordning opstod. Hvis talentcamp-eleverne er motiverede nok, kan de få tilknyttet en undervisningsassistent, en gymnasieelev, som mentor. Mellem campsene i løbet af skoleåret får eleverne stillet opgaver af mentoren og kan få hjælp til matematikspørgsmål. Ordningen blev hurtigt populær. Og det, der skete skete, var, at arbejdsomme elever med en mentor blev dygtige. Rigtigt dygtige. De fastholdt ikke bare deres niveau, men den kontinuerlige træning udviklede det betydeligt.

    Mikkel er mentor for en hel del grundskoleelever – og han nyder opgaven. Han tjener ikke penge på det. Tilfredsstillelsen ved at opleve elever rykke sig og smitte andre med matematikglæde virker til at være løn nok i sig selv. Det er også hans motivation til at virke som undervisningsassistent for en beskeden løn på flere talentcamps i løbet af skoleåret.

    Jagten på den ”pæne” løsning

    Jeg spørger Mikkel, hvordan han får tid til det hele? Han trækker på skulderen. Det er lysten, der driver værket for ham. Årene i TalentCampDK har åbnet nogle helt nye matematik-vinduer for ham. Han bliver helt filosofisk, når han fortæller om ”den pæne løsning” i matematik. En opgave skal ikke bare løses. Den skal løses ”pænt”. Så det hele går op i en højere, smuk enhed, hvor det komplekse bliver simpelt. En slags afdækning af naturens orden.

    Mikkel har planer om at læse, ja, …  matematik. Og hvis han om fem år underviser i sit eget forløb på TalentCampDK, vil det være opfyldelsen af en drøm. En drøm, der startede med, at en lærer gav en kvik knægt i 8. klasse en indbydelse til en talentcamp i Tolstrup Stenum.

    (Af Rikke Holst Vigilius, pædagogisk leder på Helsinge Realskole og bestyrelsesmedlem i TalentCampDK.)

    Talentarbejde

    TalentCampDK er et konkret eksempel på privatskolers ønske om at imødekomme behovet for at kunne tilbyde de dygtigste 10 % af eleverne i grundskolen ekstra udfordringer.

    Den overordnede vision for TalentCampDK er ”at skabe udfordringer for de dygtigste i grundskolen”. 

    Samarbejdet mellem skolerne er af uvurderlig betydning, bl.a. fordi medlemsskolerne beredvilligt sender elever afsted og lægger hus til talentcamps. 

    Læs mere her

     

    Arkiv