Vejledning om EU’s persondataforordning

23. juni 2017
  • Fra d. 25. maj 2018 vil Persondataloven blive erstattet af EU's Persondataforordning. I den forbindelse vil det være nødvendigt for alle frie grundskoler og gymnasier m.v. at gennemgå deres praksis for håndtering, behandling og opbevaring af oplysninger.

Om vejledningen
    Vejledningen er skrevet af skoleforeningerne for de frie skoler med henblik på at støtte skolerne i at leve op til en EU-Forordning om beskyttelse af persondata.

Vejledningen er dels et opslagsværk med definition af de centrale begreber, dels principielle eksempler og fortolkninger på de forskellige krav i forordningen. Vejledningen indeholder også en konkret anvisning på, hvordan skolen kan tilrettelægge og gennemføre de nødvendige skridt til at sikre overholdelse af forordningen.

På tidspunktet for vejledningens udarbejdelse har Justitsministeriet endnu ikke færdiggjort arbejdet med specifikke vejledninger i fortolkning af forordningens regler på konkrete punkter. Der vil derfor løbende komme opdateringer til denne vejledning. Efter sommerferien 2017 forventer skoleforeningerne fx at udbygge vejledningen med eksempler på formuleringer, som skolerne kan tage udgangspunkt i.

Temadage om EU’s Persondataforordning
    Danmarks Private Skoler afholder i slutningen af august 2017 temadage om EU’s persondataforordning. Temadagenes formål er at gennemgå de væsentligste elementer i EU’s persondataforordning og dens betydning for frie grundskoler og gymnasier m.v..

Temadagene afholdes tirsdag d. 22. august 2017 på Hornstrup Kursuscenter og torsdag d. 31. august 2017 på Comwell i Roskilde. Begge dage fra kl. 9.30 – 15.30.

Tilmelding sker via kursushjemmesiden.

Spørgsmål
    Har skolerne spørgsmål til EU’s persondataforordning eller datahåndtering generelt, er man altid velkommen til at kontakte Danmarks Private Skoler.

MATERIALER

Matrix til pilotgennemgang Klik her