Opfordring: National strategi for uddannelsernes arbejde med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling

20. august 2019
  • En række organisationer indenfor uddannelses-, folkeoplysnings-, kultur- og bæredygtighedsområderne er gået sammen om en henvendelse til danske politikere med en opfordring om at lave en national strategi for uddannelsernes arbejde med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. En af disse organisationer er Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier.

På tværs af organisationernes forskellige udgangspunkter er der enighed om, at Danmark bør have en national strategi til at forstærke indsatsen for FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling gennem uddannelse og folkeoplysning.

Med FN’s 17 verdensmål har vi et katalog over verdens største udfordringer og en vision om, at man ved fælles indsats kan sikre en bæredygtig fremtid. I Danmark er vi på mange måder i front i forhold til opfyldelse af verdensmålene, f.eks. i forhold til verdensmål nr. 4 ”Kvalitetsuddannelse”. Men et af delmålene for det 4. verdensmål  handler om omstilling af alle uddannelser til at fremme bæredygtig udvikling; altså at alle under uddannelse skal tilegne sig den viden og de færdigheder, som er nødvendige for at fremme bæredygtig udvikling og for at være rustet til at handle. Det er på dette punkt, at Danmark kunne have gavn af en mere specifik politik og strategi – en strategi for udvikling af uddannelserne til gavn for en social, kulturel, økonomisk og miljømæssig bæredygtig udvikling.

Initiativet er taget af Nationalt Netværk for udvikling af bæredygtig uddannelse RCe Denmark