Skolerne i Oure kan vinde stor økopris

21. oktober 2019
  • Oure nomineret2

Det private gymnasium, Oure Kostgymnasium, er sammen med Oure Efterskole og Oure Højskole nomineret til Økoprisen 2019, som uddeles af Økologisk Landsforening.

Skolerne i Oure, bestående af Oure Kostgymnasium, Oure Efterskole og Oure Højskole, kan løbe afsted med ”Årets Økopris Foodservice”, der uddeles ved Det Økologiske Topmøde den 24. oktober på Lundsgaard Gods. Temaet for dette års Økopris er økologi, bæredygtighed og FN’s 17 verdensmål under mottoet: Fra ord til jord til bord.

Skolerne omsætter ord til handling

Skolerne i Oure bespiser dagligt omkring 1000 elever og ansatte via to køkkener. Skolerne modtager bl.a. hæder for at arbejde med FN’s verdensmål 12 og 13. Målene handler hhv. om at sikre bæredygtigt forbrug og bæredygtige produktionsformer samt at handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og deres konsekvenser. Derudover har skolerne ”Det Økologiske Spisemærke” i guld og anvender 97 % økologiske råvarer. I begrundelsen for nomineringen lægger Økologisk Landsforening også vægt på, at skolerne ikke kun har fokus på bæredygtighed og økologi i køkkenerne, men at ledelser og undervisere også arbejder målrettet inden for områderne.

Skolerne i Oure er én af tre kandidater til Økoprisen 2019. De to andre nominerede er hotelkæden Sinatur – Hotel og Konference samt Frugtformidlerne.

Skolerne i Oure har vundet Årets Økopris

Evnen til at tænke og agere bæredygtigt, anvende 97 pct. økologiske råvarer og inddrage skolernes elever i madlavningen indbragte torsdag d. 24. oktober Skolerne i Oure Årets Økopris.