En sommerhilsen til skoler og godtfolk!

25. juni 2015

En sommerhilsen til skoler og godtfolk!

Alle skoleledere og lærere kender denne helt specielle følelse, der opstår, når man efter en altid hektisk juni måned (endelig) med Alice Cooper kan udskrige et ”School is out”. Cooper sagde om sangen, at he was inspired to write the song when answering the question, “What's the greatest three minutes of your life?”. Cooper said: “There's two times during the year. One is Christmas morning, when you're just getting ready to open the presents. The greed factor is right there. The next one is the last three minutes of the last day of school when you're sitting there and it's like a slow fuse burning. I said, 'If we can catch that three minutes in a song, it's going to be so big.”

Ærlig talt tror vi, at både børn og voksne har det på den måde. Og det er, som det skal være, når man efter et godt, men også udfordrende skoleår lige puster ud en måneds tid, inden det igen går løs. Vi vil derfor ikke ved denne lejlighed trætte jer med lange opremsninger af alt det, I og vi fik ordnet, og alt det, I og vi må tage fat på i det nye skoleår. Det er heldigvis sådan, at når man har med børn og skole at gøre, bliver man aldrig færdig. Fortalte I, at I var det, blev vi for alvor bekymrede.

En enkelt ’lille’ kommentar til den aktuelle politiske situation tillader vi os dog at komme med:

Først vil vi gerne sige tak til Christine Antorini for det gode samarbejde (og de resultater), vi har nået. Når man betænker, hvor kompleks denne verden – og ikke mindst den del af den, som har med børn og undervisning at gøre, er, og når man tænker på, hvor mange forskellige holdninger og værdier, der mødes her, og på alle gode skolefolks mere eller mindre tænkte (og nok også til tider fortænkte) forestillinger, kan man godt blive lidt rundtosset. Det blev Christine Antorini ikke – og vel var vi ikke enige i og om det hele, men en stor tak til hende, fordi hun altid viste stor forståelse for kompleksiteten – og vores ret til at være her!

Nu venter vi så spændt på, hvem der bliver vores nye minister. Sammensætningen af folketinget er naturligvis den rigtige, det har folket bestemt. Men arbejdet sammesteds vil også på vores område helt sikkert blive mindst lige så udfordrende, som det plejer at være. Og hvis man tror, at ”blå blok” bare stemmer vores vej fra nu af, skal man nok lige se en ekstra gang på udmeldingerne om os før valget.

En sommerferie i DP-land giver nye kræfter til vores arbejde for at sikre skolerne de bedst tænkelige frihedsrammer. Det er jer, der gør arbejdet! Og det gør I så flot! Det er jer, der viser, at værdierne gør forskellen! Det ved vi godt på Sekretariatet og i bestyrelsen, og vi lover jer, at vi efter sommerferien fortsætter arbejdet for at sikre ”frihed og fornuftig finansiering”.

Nu handler det om for alle skolens deltagere – såvel de voksne som børnene – at komme ud i sommervejret og sommerlandet. Der skal samles nye kræfter, for i det nye skoleår vil der også være udfordringer. Men inderst inde holder vi jo af det på den måde. Det gør vi, fordi vi vil noget med skoleprojektet - og med børnene. Dem må vi aldrig glemme.

Glæd jer over skolen og over livet – især det blandt børn og unge mennesker. Som oftest er det jo bare en stor oplevelse og berigelse at være en del af en skole.

Fra bestyrelse og sekretariat ønsker vi jer alle en velfortjent sommerferie med stor tak for det gode samarbejde – herunder det herlige samvær, som arbejdet også byder på.

Med bedste hilsen Kurt og Søren

Sekretariatet holder lukket fra mandag d. 6. juli til og med fredag d. 31. juli. Ved hastesager kontakt sekretariatsleder Søren Lodahl eller formand Kurt Ernst.