"Self-evaluation as a part of a culture of school improvement" - ECNAIS i Istanbul

20. april 2015
  • ECNAIS European Council of National Associations of Independent Schools. 5 deltagere fra Danmarks Privatskoleforening, 17 deltagerlande på ECNAIS-konferencen i Istanbul, der samlede interesseorganisationerne for de frie skoler i Europa.

Temaet var "Self-evaluation as a part of a culture of school improvement".

Simone Dalsgaard repræsenterede Danmarks Privatskoleforening som oplægsholder på konferencen med temaet: "Self-evaluation - a way of ensuring quality of teaching". Et oplæg der blev taget godt imod. Flere lande har henvendt sig med ønsket om at høre mere.

Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af skolernes undervisning er et tema, der har optaget Danmarks Privatskoleforening i mange år. Systematisk selvevaluering af undervisningen har vi en model for.

Frie grundskoler i Danmark kan vælge selvevaluering som alternativ til ekstern tilsynsførende. Selvevalueringen skal være systematisk i proces og indhold og skal foretages på baggrund af en model, der er godkendt af Undervisningsministeriet. Danmarks Privatskoleforening har udarbejdet en sådan model, der nu har været anvendt af skoler i 3-4 år.

Det har vist sig, at selvevalueringen er et vigtigt redskab i kvalitetssikringen af undervisningen, og at selvevalueringen igangsætter udvikling på en hel række områder på skolen, der ulimativt skaber bedre muligheder for elevernes læring.

ECNAIS

ECNAIS Supports and pursues the values embedded in a democratic approach to pluralism in the national educational systems, and the respect of the parental choice.

1. PROMOTES the interests of all kinds of Independent education, confessional and lay, whose principles conform to those set out in the Universal Declaration of Human rights.
    2. DEVELOPS political statements that promote the understanding of the values of the independent sector, and improve their acceptance and financial support in national legislation.
    3. TARGETS policy makers at an international level by representing the Independent sector at the Council of Europe, the European Parliament, The Commission of the European Union and other international organisations, on matters of common concern,
      based on an agreed programme.
    4. ASSISTS current and potential members in their efforts to promote the understanding of the value of a democratic attitude in a plural society.