De frie grundskoler i offensiven

13. maj 2014
  • Invitation til debatdag:

De frie grundskoler i offensiven

Danmarks Privatskoleforening opfordrer til deltagelse

Danmark har en stolt og grundlovssikret tradition for frit skolevalg og en mangfoldig grundskole bestående af folkeskole og frie grundskoler. Samtidig har vi tradition for at staten understøtter såvel folkeskolen og de frie grundskoler med tilskud. Det giver forældrene frihed til at få deres børn undervist efter andre pædagogiske, kulturelle og ideologiske grundlag, end hvis man havde valgt folkeskolen. Denne mangfoldighed af tilgange til undervisning og dygtiggørelse er med til at berige vores samfund.

Derfor er det en skam og ufortjent, at de frie grundskoler oftest er i defensiven, når de figurerer i den offentlige debat. Skolerne skal igen og igen forsvare sig mod beskyldninger om, at skolerne ikke ønsker at tage et socialt ansvar. Og samtidig er tilskuddet til skolerne blevet sænket de sidste fire år.

Vi vil meget gerne vende denne udvikling. Vi vil gerne have de frie grundskoler i offensiven.

Derfor inviterer Radikale Venstre nu friskolefolk og andre interesserede på tværs af politisk overbevisning til en debatdag. Vi skal ikke diskutere, om de frie grundskoler er et gode for samfundet. Vi skal diskutere, hvordan vi får fortalt en anderledes og mere positiv fortælling om de frie grundskoler.

Dagen vil byde på oplæg fra relevante fagfolk, men frem for alt vil du have muligheden for at bidrage med dine idéer til, hvad skolerne, forældrene og politikere i højere grad kan gøre for at vende udviklingen.

Invitation til debatdag: De frie grundskoler i offensiven

Søndag den 22. juni på Hotel Nyborg Strand kl. 12.30-16.30

Tilmelding er nødvendig og foregår her: