Privatskole glæder sig over fremgang for folkeskolen

14. marts 2014
  • En lille nedgang i søgningen til privatskolerne i Roskilde Kommune har dannet baggrund for en række artikler i Dagbladet Roskilde. Det konstateres, at færre ”fravælger” folkeskolen. Man mener, at det skyldes, at forældrene tager godt imod folkeskolereformen.

Skoleleder Thorsten Dyngby fra Skt. Josefs Skole i Roskilde har i den forbindelse givet interview til avisen. Han synes kun, at det er glædeligt, at folkeskolerne har succes med at tiltrække børn: ”Vi plejer at sige, at når det går folkeskolen godt, går det også privatskolerne godt, for så får vi de forældre, der vælger os til og ikke som et fravalg af noget andet”. Thorsten Dyngby forklarer, at man gerne vil have forældrene til at vælge skolen på grund af dens værdier.

Skt. Josef Skole har en lang skoledag og har haft engelsk fra 1. klasse i en årrække – nogle af de tiltag, der indføres i folkeskolen med reformen. Thorsten Dyngby udtaler: ”Vi bliver hele tiden udfordret af, at der sker nogle ting i folkeskolen”, men han kan ikke komme i tanke om forældre, der har begrundet deres valg af Skt. Josef Skole med, at de der har flere timer.

Vi plejer at sige, at når det går folkeskolen godt, går det også privatskolerne godt.