Ny rammeaftale på Copydan Tekst og Node

7. oktober 2013
  • Efter aftale med KL, Efterskoleforeningen, Dansk Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening, Foreningen af Kristne Friskoler, Lilleskolerne samt Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig tilbyder Copydan nu en rammeaftale om kopiering pr. 1.8.2013.

Den nye aftale indebærer muligheden for at lave digital kopiering. Det var der ikke i den tidligere aftale.

Det er selvfølgelig vigtigt at have styr på ophavsretten. Ellers kan man blive mødt med et erstatningskrav. Analog kopiering er i visse tilfælde lovlig, hvor digitalkopiering af det samme værk ikke normalt vil være lovligt. Det skyldes først og fremmest, at der ved digitalkopiering opnås en meget nøjagtig kopi, og at værket nemt kan massekopieres og distribueres uden noget kvalitetstab.

Hvad kan man med en aftale?
    Aftalen giver skolen mulighed for at kopiere ophavsretligt beskyttet materiale til brug i undervisningen.
    Det vil sige, at lærerne både kan fotokopiere, skanne og digitalkopiere fra danske og udenlandske tekst- og nodematerialer. Det kan de gøre helt uden, at bede om tilladelse fra hver enkelt rettighedshaver, hver gang de kopierer, som ophavsretsloven ellers kræver.

Hvad koster det?
    Prisforskellen udfases, så prisen i 2015 bliver ens for alle skoler:

Skoleår

2013/14

2014/15 (og   efterfølgende År)

Pris pr. elev for   skoler med overbygningselever

221,93

215,70

Pris pr. elev for   skoler uden overbygningselever

170,31

215,70

Priserne er her opgivet som 2013/14-priser. De vil blive reguleret hvert år i henhold til lønindekset 2. kvartal i forhold til året før (se aftalens 12.1.)

Læs aftalen og tilslut skolen
    Rammeaftalen kan ses her: www.kopitilundervisning.dk/grundskoler/l%C3%A6s-din-kopieringsaftale
    Har du brug for at læse mere om aftalen og dens muligheder, kan du gå ind på: www.kopitilundervisning.dk