Formænd for frie skoler: Betingelserne for praktisk-musisk valgfag er ikke fair

5. februar 2019
  • Formændene for de frie skolers foreninger stiller sig i et debatindlæg kritiske over for det hastværk, hvormed det praktisk-faglige skal integreres i udskolingen. Det er problematisk for både de offentlige og frie skoler.

Kommentar i forlængelse af rådmand for Børn og Unge i Aarhus Thomas Medoms debatindlæg i Politiken Skoleliv d. 29. januar.

Formænd for frie skoler: Betingelserne for praktisk-musisk valgfag er ikke fair

Af Thorkild Bjerregaard, formand for Foreningen af Kristne Friskoler; Peter Bendix Petersen, formand for Friskolerne; Uffe Rostrup, formand for Frie Skolers Lærerforening og Karsten Suhr, formand Danmarks Private Skoler.

Formændene for de frie skolers foreninger stiller sig i et debatindlæg kritiske over for det hastværk, hvormed det praktisk-faglige skal integreres i udskolingen. Det er problematisk for både de offentlige og frie skoler. Med EUD-aftalen Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden (pdf) indføres bl.a. en prøve i 8. klasse i et praktisk/musisk fag.

Der kendes kun få detailoplysninger om konsekvenserne af aftalen endnu. Mange stiller spørgsmål til aftalens konsekvens for de frie grundskoler. Der er opstået tvivl om de frie skolers mulighed for anderledes veje til at styrke elevernes praksisfaglighed, således at det passer til den enkelte frie grundskoles undervisningstilbud, værdigrundlag og pædagogiske praksis.

Der er ligeledes opstået frustration omkring de praktiske udfordringer. Formændene skriver: ”Vi vil gerne være omstillingsparate, men betingelserne er ikke fair, hverken overfor skolerne, der ønsker at planlægge optimalt, eller overfor lærerne, der gerne vil arbejde professionelt med deres fag”.

Bragt i Politiken Skoleliv d. 6. februar 2019 - se indlægget her.