Frie skoler er ikke omfattet af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer

25. juni 2019
  • Frie skoler – herunder frie grundskoler og private gymnasiale uddannelser - er ikke omfattet af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer

I juni 2018 trådte Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer i kraft. Loven medfører et krav om, at offentlige organer skal sikre, at eksempelvis personer med forskellige handicap i højere grad kan gøre brug af hjemmesider og mobilapplikationer.

Flere skoler har modtaget henvendelser fra virksomheder, som gør skolerne opmærksom på den nye lovgivning og tilbyder skolerne at hjælpe med ændringer på hjemmesiderne.

Frie skoler er ikke omfattet af loven medmindre hjemmesiden indeholder væsentlige administrative funktioner, f.eks. hvis eneste mulighed for opskrivning på skolen er via en webbaseret løsning på skolens hjemmeside. Er det blot en af flere muligheder for opskrivning, er det ikke Danmarks Private Skolers vurdering, at skolens hjemmeside bliver omfattet af kravet om webtilgængelighed.

Foreningen anbefaler dog, at skolerne ved kommende lejlighed (det kan være ved etablering af ny hjemmeside eller ved omlægning af en eksisterende) tilpasser hjemmesiden, så den lever op til kravene for tilgængelighed.

For yderligere information kontakt sekretariatet på eller 33307930