Skolerne dropper mistilliden

12. juni 2014
  • Af Tom Ekeroth bragt i magasinet ”Danske Kommuner”  (12.06.14)

Københavns Kommune har indledt et formelt samarbejde med privatskolerne, som fjerner barrierer mellem de private og folkeskolerne. Det betyder, at mange års gensidig mistillid droppes. Borgmester Pia Allerslev (V) glæder sig over samarbejdet, og formanden for de private skoler kalder det ”historisk”.

– Jeg synes det har været trist, at man i debatten næsten signalerede, at man ikke ønskede privatskolerne. At man ikke havde lyst til at de ”stjal” ”vores” elever. Den debat har været helt forfejlet, for vi har jo ikke plads til alle de børn, der gerne vil gå i skole i København, så vi kan lige så godt anerkende, at privatskolerne er et godt alternativ, siger børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev om samarbejdet mellem folkeskoler og privatskoler.

Og formanden for Danmarks privatskoleforening Kurt Ernst er enig:

– Det er glædeligt, at vi taler sammen. Det handler om at gøre alle skoler så gode som muligt. Købehavns Kommune og Danmarks Privatskoleskoleforening har indgået hvad man kalder en rammeforståelse. Vi skal videre på et praktisk plan, men jeg vil godt kalde det halvt historisk. Det stærke ved det er, at det er bundet op på nogle praktiske samarbejdsrelationer, siger Kurt Ernst.

Samarbejdet handler blandt andet om sprogvurderinger, som omfatter op mod 20 procent af de femårige kommende skolestartere. Sprogvurderingerne bruges af børnehaveklasselederne i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Mange af de sprogvurderede børn starter på en privatskole, og det er intentionen, at de private skoler kan få adgang til disse sprogvurderinger til gavn for deres skolestartere. Dette skal ske ved, at de private skoler tilkendegiver det forventede skoleoptag cirka syv måneder før det er tilfældet i dag, omkring 1. februar i stedet for 1. september. En sådan tidlig tilbagemelding af det forventede antal elever, vil være en stor administrativ lettelse for forvaltningen og folkeskolerne.

Elevplanen følger med

Hvert år flytter mange elever skole mellem de to sektorer, og der skal findes en samarbejdsform, således at en skoleflytning sker på den for eleven og familien bedste måde.

– Jeg kan se mange gode muligheder i, at vi laver overgangen så nem som mulig og sørger for at alle informationer om børnene helt naturligt tilgår den skole, som barnet starter i, uanset om den er privat eller offentligt. Man har haft mistillid til hinanden, men den tror jeg, vi er kommet langt væk fra. Det handler om at have fokus på børnene, og hvis man har det, så er resten praktik og jura. Det er for mig at se detaljer, som kan løses. Især hvis man sender det politiske signal, at det ønsker jeg som borgmester, siger Pia Allerslev.

Børne og ungdoms-Forvaltningen har i samarbejde med de private skoler, fået udarbejdet et bykort med byens samlede skoletilbud. Det gør det nemt og ligetil for både forældre og skoler, direkte at klikke sig ind på hjemmesiderne for de skoler man vil i dialog med, og her er folkeskolerne og de private sidestillede.

– Der er brug for at folkeskoler og privatskoler til de københavnske forældre, og de to tilbud er i virkeligheden sidestillede, som vi skal få det bedste ud af til glæde for de københavnske børn. Vi skal også anerkende, at lige så forskellige vore folkeskoler er, lige så forskellige er privatskolerne, siger Pia Allerslev

Kurt Ernst, formand for Danmarks Privatskoleforening siger:

– Det er en kendt sag, at der i København har været en del polemik, hvor vi har brugt pressen til at lufte fordommene om hinanden. Vi er nået længst, der hvor problemet har været størst, og vi går ikke ind i samarbejder for at få flere kunder. Vi er gået ind i det, fordi vi lige så godt kan hjælpe hinanden.