Børneattester kan nu hentes digitalt

9. april 2014
  • Loven kræver, at myndigheder og institutioner indhenter såkaldte børneattester på lærere, pædagoger og andre medarbejdere, der færdes blandt børn.  Fremover kan de såkaldte børneattester, som indeholder oplysninger om visse seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år, hentes digitalt på: politi.dk

En børneattest er en straffeattest, der indeholder oplysninger om domme m.v., om visse seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år. Børneattesten adskiller sig fra den almindelige straffeattest ved, at oplysningerne på en børneattest fremgår i længere tid. Det nærmere tidsrum for, hvor længe oplysninger fremgår af børneattesten, varierer alt afhængig af, hvilken type krænkelse og sanktion, der er tale om. Domme for grove sædelighedsforbrydelser fremgår af børneattesten, indtil den registrerede fylder 80 år.

Det er kun virksomheder, myndigheder og foreninger, som kan bestille en børneattest. De logger sig på politi.dk eller virk.dk med deres CVR-nummer og NemID, og anmoder om at modtage børneattester på lærere, trænere, frivillige eller ledere. Herefter har den ansatte 14 dage til at give samtykke. Den ansatte logger sig ind på sin e-boks med NemID og CPR-nummer og giver samtykke til indhentelse af oplysninger i kriminalregistret.