Omlægning af barselsfonden. Tilbageførsel. Midler udbetales i løbet af denne uge

19. december 2017
  • Undervisningsministeriet har udsendt en mail direkte til skolerne med information vedrørende tilbageførslen af midler til skolerne som følge af omlægning af finansiering af statens barselsfond.

Det konkrete beløb som skolen vil få tilbageført fremgår af et regneark, der ligger på Undervisningsministeriets hjemmeside. I kan finde regnearket ved at klikke på nedstående link: https://www.uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/frie-skoler/takstkatalog-og-finanslov/finanslov-frie-skoler

Nederst på siden og under punktet ’Tilbageførsel af Midler’ er der et link til regnearket samt notat.

Indtil nu er betaling for tilskud fra barselsfonden fratrukket skolernes samlede tilskudsbevilling, inden tilskudstaksterne beregnes. Skolerne har derfor allerede betalt for barselfonden for finansåret 2017 over taksterne. For at skolerne ikke skal betale to gange, vil der i løbet af denne uge ske en tilbageførsel af midler svarende til de takstreduktioner, som hidtil er foretaget til finansiering af Barselsfonden.

Fra 2018 skal bidraget til tilskudsfonden betales som 217 kr. pr. måned pr. årsværk, og taksterne for finanslovsforslaget er justeret herefter.

Læs mere om omlægning her: